Sprawozdanie
z działalności
Fundacji Edukacja i Technika Ratownictwa
Organizacja Pożytku Publicznego
za rok 2013
Fundacja Edukacja i Technika Ratownictwa (zwana dalej „Fundacją”) ma swoją siedzibę w Warszawie, przy ul. Chłodnej 3.
Zarejestrowana została 27 listopada 2000 r. postanowieniem Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy Wydział XVI Gospodarczy Rejestrowy
poprzez wpis w Rejestrze Fundacji pod numerem 6144 (sygnatura akt XVI Ns
F-1566/2000), a 7 listopada 2001 r. w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy, Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Przedsiębiorców pod nr KRS 0000056217. Regon 017080900. NIP 113-22-76-768.
Fundacja w 2004 roku uzyskała status organizacji pożytku publicznego i została wpisana do rejestru tych organizacji z dniem 25 maja.
Organem sprawującym nadzór nad Fundacją jest minister spraw wewnętrznych i administracji.
Skład Rady Fundacji:
1) Aleksander Cycoń – sekretarz Rady
2) Marek Gabzdyl
3) Maciej Flemming – przewodniczący Rady
4) Ryszard Grosset
5) Teofil Jankowski
6) Marek Jasiński
7) Mirosław Pawlak
8) Marek Płotica – wiceprzewodniczący Rady
9) Ryszard Psujek
10) Bogdan Przysłupski
11) Wojciech E. Roguski – wiceprzewodniczący Rady
12) Ryszard Szczygieł - – wiceprzewodniczący Rady
13) Aleksander Szymański
14) Jan Szrajber
Organem uprawnionym do reprezentacji Fundacji na zewnątrz jest Zarząd Fundacji. W jego skład wchodzą:
Janusz Jędrzejczyk – prezes Zarządu, zam. 03-982 Warszawa,
ul. Abrahama 3 m. 60
Tadeusz Głowacki– wiceprezes Zarządu, zam.02-758 Warszawa,
ul. Neseberska 1/13
Andrzej Krupnik - członek Zarządu. zam. 01-917 Warszawa,
ul. Balzaka 2 m. 183
Stanisław, Marian Mazur – członek Zarządu, zam.02-115 Warszawa
ul. Okińskiego 8 m. 10.
Oświadczenie woli w imieniu Zarządu Fundacji składa prezes Zarządu
lub wiceprezes – jednoosobowo lub dwaj członkowie zarządu.
Celem statutowym fundacji jest wspieranie edukacji ratowników jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz rozwój techniki ratowniczej.
Fundacja osiąga swoje cele przez:
1) nabywanie sprzętu i wyposażenia dla służb ratowniczych oraz nieodpłatne przekazywanie lub użyczanie go tym służbom,
2) wyposażanie szkół, ośrodków szkolenia, komend, jednostek ratowniczo-gaśniczych w aparaturę i sprzęt służące wzbogacaniu wiedzy oraz poszerzaniu umiejętności zawodowych ratowników,
3) wspieranie finansowe prac naukowo-badawczych prowadzonych przez Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej, Szkołę Główną Służby Pożarniczej oraz inne szkoły i placówki badawcze – służących doskonaleniu sprzętu ratowniczego oraz taktyki działań ratowniczych i gaśniczych,
4) fundowanie stypendiów naukowych ratownikom i innym osobom działającym na rzecz służb ratowniczych,
5) popularyzowanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska i ekologii,
6) organizowanie konkursów upowszechniających wśród społeczeństwa wiedzę o występujących zagrożeniach i sposobach ich eliminowania,
7) wspieranie finansowe sportu pożarniczego, zawodów sportowo-pożarniczych, kultury fizycznej i działalności turystyczno-krajoznawczej - kształtujących sprawność indywidualną i zespołową ratowników,
8) udzielanie pomocy strażakom poszkodowanym podczas akcji ratowniczych i ćwiczeń.
Fundacja prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na:
1) wydawaniu periodyków, książek, podręczników, broszur i kalendarzy,
2) organizowaniu pokazów, wystaw i targów z zakresu ochrony
przeciwpożarowej,
3) organizowaniu szkoleń i konferencji z zakresu bezpieczeństwa
i ochrony przeciwpożarowej,
4) doradztwie i ekspertyzach z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
ratownictwa i ochrony ludności.
Niniejsze sprawozdanie obejmuje okres: rok obrotowy od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. Sporządzone zostało przy założeniu kontynuacji działalności.
Fundacja w 2013 r. uzyskała w formie darowizn 224 764,00 PLN
Wpływy z 1 % podatku od osób fizycznych wyniosły 18 746,30 PLN
Zalegle nawiązki sądowe otrzymane przez Fundację 8 280,00 PLN
Przychody z działalności gospodarczej wyniosły 1 818 572,54 PLN
co stanowi 86,97 % przychodów.
Pozostałe przychody operacyjne 7 725,36 PLN
przychody finansowe 12 991,30 PLN
Zysk z działalności gospodarczej po
uwzględnieniu kosztów ogólnoadministarcyjnych wyniósł 351 271,27 PLN
Koszty związane z działalnością statutową 391 217,33 PLN
Koszty związane z działalnością gospodarczą 1 106 178,20 PLN
Koszty ogólnoadministracyjne wyniosły 384 743,54 PLN
Pozostałe koszty 61 053,60 PLN
Do najważniejszych przedsięwzięć zrealizowanych przez Zarząd w okresie sprawozdawczym należy zaliczyć:
W zakresie działalności statutowej:
wydanie i nieodpłatne przekazanie zainteresowanym następujących pozycji:
·kalendarzyk zmianowy Państwowej Straży Pożarnej,
· strona edukacyjna na odwrocie kalendarza plakatowego Państwowej Straży Pożarnej,
1. kontynuowanie współpracy z Komendą Główną Państwowej Straży
Pożarnej oraz z Zarządem Głównym i zarządami wojewódzkimi Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP;
2. organizowanie Festynu Strażackiego w Warszawie – Park Saski,
3. organizacja we współpracy z Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Łodzi - II Halowych Mistrzostw Polski w Ratownictwie
Wysokościowym – 17 137 PLN,
4. aktywne wspieranie sportu pożarniczego poprzez dofinansowanie zawodów, zakup sprzętu sportowego dla jednostek straży pożarnej:
- dofinansowano reprezentację polskich strażaków na Mistrzostwach Świata Policjantów i Strażaków w Belfaście na łączną kwotę 34 458 PLN,
- przekazano kwotę w łącznej wysokości 5 500 PLN na dofinansowanie sportu pożarniczego : VI Międzynarodowe Mistrzostwa Polski w Dwuboju Pożarniczym, Mistrzostwa Polski Strażaków Ochotników w ratownictwie Wodnym i Powodziowym, VII Zawody Sportowo-pożarnicze dla jednostek OSP,
- zakupiono sprzęt sportowy dla Jednostki Ratowniczo Gaśniczej nr 4 w Warszawie o wartości 4 999 PLN,
- dofinansowano zawody sportowe ZOSP RP w Brodnicy kwotą 2 500 PLN,
- dofinansowano Mistrzostwa Polski Strażaków w Piłce Siatkowej kwota 19 500 PLN,
- dofinansowanie Międzynarodowych Mistrzostw Polski w Sporcie Pożarniczym w CS PSP w Częstochowie,
5. przekazano Ochotniczej Straży Pożarnej w Bierkowicach samochód marki OPEL INSIGNIA o wartości 48 500 PLN,
6. przekazano ZOSP RP w Warszawie nagrodę dla Strażaka Roku o wartości 1 500 PLN,
7. wskazanym przez podatników jednostkom OSP przekazano środki z 1% o łącznej wartości 9 650 zł oraz zakupiono następujący sprzęt specjalistyczny:
- motopompa dla OSP w Łęczycy wartości 4 399 PLN
- zestawy ratownictwa medycznego dla OSP w Koszycach oraz OSP w Wolicach na kwotę 5 811 PLN
- sprzęt dla OSP w Dobromierzu o wartości 1 500,60 PLN,
8. przekazano kwotę 2 000 PLN dla ZOSP RP w Mińsku Maz. z przeznaczeniem na szkolenie ratowników i wsparcie sportu pożarniczego,
9. przekazano 2 000 PLN na wsparcie dla Jednostki Ratowniczo Gaśniczej w Krynicy,
10. dofinansowano kwotą 10 490 zakup lekkiego samochodu rozpoznawania zagrożeń dla KM PSP w Radomiu,
11. przekazano kwotę 17 500 PLN dla ZOZ SP w Sochaczewie z przeznaczeniem na zakup sprzętu medycznego,
12. przekazano kwotę 5 000 PLN dla OSP w Klimontowie na cele statutowe jednostki,
13. zakup doposażenia dla jednostek PSP: KP PSP w Busko Zdroju o wartości 2 439 PLN, JRG nr 4 w Częstochowie o wartości 2 834 PLN,
14. zakup 2 szt. latarek specjalistycznych dla OSP w Czatolinie o wartości 2 450 PLN,
15. ufundowanie stypendium dla podchorążego SGSP o wartości 2 000 PLN,
16. wsparcie Turnieju Wiedzy Pożarniczej – 6 440 PLN,
17. wydatkowano kwotę o łącznej wartości 30 111 PLN z przeznaczeniem na propagowanie wiedzy pożarniczej
18. Współorganizacja konferencji: „Fakty i ludzie”, „Ochrona ppoż.
w praktyce”, „STOP – nie wypalaj trawy” – wartość ogółem - 20 097 PLN,
19. Prace nad projektem badawczym – koncepcja gaśnicy mgłowej – 5 536 PLN
20. Zakupiono specjalistyczne obuwie dla OSP w Ościsłowie wartości 3 370 PLN
21. Podczas Międzynarodowej Konferencji „Czujka dymu i czujnik tlenku węgla” przekazano 450 szt. czujek o rynkowej wartości 51 118 PLN w ramach akcji „Zgaś ryzyko”.
W sumie na działalność statutową w okresie sprawozdawczym
Fundacja wydatkowała kwotę 391 217,33 PLN, z tego:
1) dla PSP 188 411,48 PLN,
2) dla OSP 92 495,60 PLN,
3) na inną działalność statutową 110 310,25 PLN.
W zakresie działalności gospodarczej:
1. W dniach 12-14 czerwca w Kielcach zorganizowano IX Międzynarodową Wystawę - "Ratownictwo i technika przeciwpożarowa” wystawę odwiedziło ponad 5 tysięcy gości, dla zwiedzających wstęp na Wystawę był bezpłatny.
2. Ekspertyzy, opinie i opracowania z zakresu ochrony przeciwpożarowej, w tym zabezpieczenie przeciwpożarowe budowy i przygotowanie materiałów do odbioru dla Zespołu Budynków Biurowych przy zbiegu ulic Siennej i Towarowej w Warszawie, Centrum Szkoleniowego Hilton przy ul. Skalnicowej, oraz Centrum Handlowego Castorama w Warszawie przy ul. Popularnej.
3. Przygotowanie we współpracy z Europejskim Stowarzyszeniem Strażaków materiałów szkoleniowych dla pracowników branży Hotelarskiej.
4. Kontynuacja inicjatywy przyznawania hotelom kategorii „Bezpieczny Hotel” we współpracy z Europejskim Stowarzyszeniem Strażaków.
5. Kontynuacja wdrażania programu komputerowego systemu ewidencji czasu służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej.
6. Organizowanie cyklu trzech szkoleń z zakresu ratownictwa chemicznego dla strażaków woj. mazowieckiego.
7. Organizowanie wypoczynku i rekreacji dla strażaków woj. mazowieckiego w Kręsku.
8. Wydano dwie nowe książki: "Generałowie polskiego pożarnictwa 1976-2012" oraz "Właściwy człowiek na właściwym miejscu".
9. Wydrukowano nowy rodzaj kalendarza na 2014 r. - zmianowy kalendarz biurkowy.
10. Wspólnie z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej oraz Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej zorganizowano międzynarodową konferencję„Czujkadymu iczujniktlenkuwęgla, czyli mała inwestycja w duże bezpieczeństwo".
11. Opracowano kompleksową dokumentację z zakresu ochrony przeciwpożarowej imprezy masowej oraz 19. Sesji Konferencji Stron Konwencji Klimatycznej ONZ dla PL.2012 Sp. z o.o.
W 2013 r. odbyło się 8 posiedzeń Zarządu Fundacji.
Członkowie Zarządu Fundacji za swoją działalność statutową w 2013 r. nie pobierali wynagrodzenia.
Zgodnie z uchwałą Rady Fundacji wypłacono wynagrodzenia czterem członkom Zarządu za prowadzenie spraw związanych z działalnością gospodarczą Fundacji w 2013 r., w łącznej wysokości 125 000,00 PLN brutto.
Na 31.12.2013 r. w Fundacji zatrudnione były:
1) pracownik obsługi biura – 1 etat,
2) księgowa – 1 etat,
Średnioroczne zatrudnienie wynosi 2 osoby w przeliczeniu na pełne etaty.
Łączne wynagrodzenia zasadnicze wypłacone zatrudnionym pracownikom wyniosły 59 187,86 PLN. W 2013 wypłacono 6 324,00 PLN premii pracownikom. Nie zatrudniano osób wyłącznie w działalności gospodarczej.
Wynagrodzenia wypłacone z tytułu umów zlecenia wyniosły 97 183,37 PLN, a z tytułu umów o dzieło, honorariów autorskich135 387,03 PLN.
Nie udzielono pożyczek.
Lokaty bankowe w ING Banku Śląskim Oddział Warszawa na koniec grudnia 2013 r. wyniosły 462 318,69 PLN.
Środki na rachunku bieżącym w banku ING Bank Śląski 151 350,00 PLN,
na wyodrębnionym rachunku środków statutowych 68 420,25 PLN.
Obligacji, akcji i udziałów spółek Fundacja w roku sprawozdawczym nie nabywała. Fundacja nie nabywała nieruchomości.
W 2013 roku Fundacja nie realizowała zadań zleconych przez podmioty państwowe i samorządowe.
Wartość aktywów 1 604 817,77 PLN, a zobowiązań 327 342,76 PLN,
w tym zobowiązania podatkowe 64 067,71 PLN.
Fundacja składa następujące deklaracje podatkowe: CIT 2, VAT 7, PIT 4, PIT 8A, DRA (ZUS) oraz rocznie CIT 8. Zobowiązania podatkowe są regulowane terminowo.
W okresie sprawozdawczym nie były przeprowadzane kontrole.
Załączniki do sprawozdania:
1) Zestawienie świadczeń Fundacji na rzecz edukacji i ratownictwa.
2) Rachunek zysków i strat.
3) Bilans.
Przedkładane sprawozdanie zostało przyjęte przez Zarząd Fundacji na posiedzeniu w dniu 11 marca 2014 r.
JanuszJędrzejczyk |
– prezes zarządu, |
................................. |
Tadeusz Głowacki |
– wiceprezes zarządu, |
................................. |
Andrzej Krupnik |
– członek zarządu, |
................................. |
Stanisław Marian Mazur |
– członek zarządu |
................................. |
Warszawa, 11 marca 2014 r.
Wydatki statutowe w latach 2001 – 2013
Lp. |
Rok |
Kwota w PLN |
1. |
2001 |
225 057 |
2. |
2002 |
175 974 |
3. |
2003 |
630 258 |
4. |
2004 |
677 307 |
5. |
2005 |
1 760 502 |
6. |
2006 |
457 446 |
7. |
2007 |
274 000 |
8. |
2008 |
212 780 |
9. |
2009 |
212 238 |
10. |
2010 |
328 218 |
11. |
2011 |
295 448 |
12. |
2012 |
830 900 |
13. |
2013 |
391 217 |
|
Razem: |
6 471 472 |
Darowizny otrzymane latach 2001 – 2013
Lp. |
Rok |
Kwota w PLN |
1. |
2001 |
70 559 |
2. |
2002 |
131 502 |
3. |
2003 |
115 500 |
4. |
2004 |
575 600 |
5. |
2005 |
1 252 448 |
6. |
2006 |
217 225 |
7. |
2007 |
122 310 |
8. |
2008 |
25 400 |
9. |
2009 |
111 736 |
10. |
2010 |
104 700 |
11. |
2011 |
265 806 |
12. |
2012 |
198 584 |
13. |
2013 |
224 764 |
|
Razem: |
3 416 134 |
Wyniki działalności statutowej Fundacji
w latach 2001 - 2013
Opis |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Razem |
Wydatki statutowe |
225 057 |
175 974 |
630 258 |
677 307 |
1 760 502 |
457 446 |
274 128 |
212 779 |
212 238 |
328 218 |
295 448 |
830 900 |
391 217 |
6 471 472 |
Darowizny |
70 559 |
131 502 |
115 500 |
575 600 |
1 252 448 |
217 225 |
122 310 |
25 400 |
111 736 |
104 700 |
265 806 |
198 584 |
224 764 |
3 416 134 |
Zysk z działalności |
275 302 |
371 798 |
580 691 |
900 236 |
462 291 |
711 826 |
336 511 |
448 645 |
419 043 |
298 671 |
861 650 |
762 123 |
712 394 |
7 141 181 |
Nawiązki sądowe |
|
|
|
|
46 355 |
59 640 |
80 487 |
59 800 |
54 140 |
56 266 |
75 760 |
22 190 |
8 280 |
462 918 |
1% podatku |
|
|
|
|
10 463 |
12 840 |
9 725 |
16 627 |
11 031 |
16 781 |
14 715 |
12 162 |
18 746 |
123 090 |