Sprawozdanie
z działalności
Fundacji Edukacja i Technika Ratownictwa
Organizacja Pożytku Publicznego
za rok 2012
Fundacja Edukacja i Technika Ratownictwa (zwana dalej „Fundacją”) ma swoją siedzibę w Warszawie, przy ul. Chłodnej 3.
Zarejestrowana została 27 listopada 2000 r. postanowieniem Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy Wydział XVI Gospodarczy Rejestrowy
poprzez wpis w Rejestrze Fundacji pod numerem 6144 (sygnatura akt XVI Ns
F-1566/2000), a 7 listopada 2001 r. w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy, Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Przedsiębiorców pod nr KRS 0000056217. Regon 017080900. NIP 113-22-76-768.
Fundacja w 2004 roku uzyskała status organizacji pożytku publicznego i została wpisana do rejestru tych organizacji z dniem 25 maja.
Organem sprawującym nadzór nad Fundacją jest minister spraw wewnętrznych i administracji.
Skład Rady Fundacji:
1) Aleksander Cycoń – sekretarz Rady
2) Marek Gabzdyl
3) Maciej Flemming – przewodniczący Rady
4) Ryszard Grosset
5) Teofil Jankowski
6) Marek Jasiński
7) Mirosław Pawlak
8) Marek Płotica – wiceprzewodniczący Rady
9) Ryszard Psujek
10) Bogdan Przysłupski
11) Wojciech E. Roguski – wiceprzewodniczący Rady
12) Ryszard Szczygieł - – wiceprzewodniczący Rady
13) Aleksander Szymański
14) Jan Szrajber
15) Andrzej Krupnik
Organem uprawnionym do reprezentacji Fundacji na zewnątrz jest Zarząd Fundacji. W jego skład wchodzą:
Janusz Jędrzejczyk – prezes Zarządu, zam. 03-982 Warszawa,
ul. Abrahama 3 m. 60
Tadeusz Głowacki – wiceprezes Zarządu, zam.02-758 Warszawa,
ul. Neseberska 1/13
Stanisław, Marian Mazur – członek Zarządu, zam.02-115 Warszawa
ul. Okińskiego 8 m. 10.
Oświadczenie woli w imieniu Zarządu Fundacji składa prezes Zarządu
lub wiceprezes lub dwaj członkowie Zarządu.
Celem statutowym fundacji jest wspieranie edukacji ratowników jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz rozwój techniki ratowniczej.
Fundacja osiąga swoje cele przez:
1) nabywanie sprzętu i wyposażenia dla służb ratowniczych oraz nieodpłatne przekazywanie lub użyczanie go tym służbom,
2) wyposażanie szkół, ośrodków szkolenia, komend, jednostek ratowniczo-gaśniczych w aparaturę i sprzęt służące wzbogacaniu wiedzy oraz poszerzaniu umiejętności zawodowych ratowników,
3) wspieranie finansowe prac naukowo-badawczych prowadzonych przez Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej, Szkołę Główną Służby Pożarniczej oraz inne szkoły i placówki badawcze – służących doskonaleniu sprzętu ratowniczego oraz taktyki działań ratowniczych i gaśniczych,
4) fundowanie stypendiów naukowych ratownikom i innym osobom działającym na rzecz służb ratowniczych,
5) popularyzowanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska i ekologii,
6) organizowanie konkursów upowszechniających wśród społeczeństwa wiedzę o występujących zagrożeniach i sposobach ich eliminowania,
7) wspieranie finansowe sportu pożarniczego, zawodów sportowo-pożarniczych, kultury fizycznej i działalności turystyczno-krajoznawczej - kształtujących sprawność indywidualną i zespołową ratowników,
8) udzielanie pomocy strażakom poszkodowanym podczas akcji ratowniczych i ćwiczeń.
Fundacja prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na:
1) wydawaniu periodyków, książek, podręczników, broszur i kalendarzy,
2) organizowaniu pokazów, wystaw i targów z zakresu ochrony
przeciwpożarowej,
3) organizowaniu szkoleń i konferencji z zakresu bezpieczeństwa
i ochrony przeciwpożarowej,
4) doradztwie i ekspertyzach z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
ratownictwa i ochrony ludności.
Niniejsze sprawozdanie obejmuje okres: rok obrotowy od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r. Sporządzone zostało przy założeniu kontynuacji działalności.
Fundacja w 2012 r. uzyskała w formie darowizn 198 584,35 PLN
Wpływy z 1 % podatku od osób fizycznych wyniosły 12 162,10 PLN
Zalegle nawiązki sądowe otrzymane przez Fundację 22 190,00 PLN
Przychody z działalności gospodarczej wyniosły 2 076 314,46 PLN
co stanowi 86,72 % przychodów.
Pozostałe przychody operacyjne 65 643,26 PLN
przychody finansowe 19 281,55 PLN
Zysk z działalności gospodarczej po uwzględnieniu
kosztów ogólnoadministarcyjnych wyniósł 481 485,81 PLN
Koszty związane z działalnością statutową 830 900,74 PLN
Koszty związane z działalnością gospodarczą 1 314 191,26 PLN
Koszty ogólnoadministracyjne wyniosły 357 193,82 PLN
Pozostałe koszty 60 525,59 PLN
Do najważniejszych przedsięwzięć zrealizowanych przez Zarząd w okresie sprawozdawczym należy zaliczyć:
W zakresie działalności statutowej:
wydanie i nieodpłatne przekazanie zainteresowanym następujących pozycji:
· kalendarzyk zmianowy Państwowej Straży Pożarnej,
· strona edukacyjna na odwrocie kalendarza plakatowego Państwowej Straży Pożarnej,
· album „100-lat Przeglądu Pożarniczego,
1. kontynuowanie współpracy z Komendą Główną Państwowej Straży
Pożarnej oraz z Zarządem Głównym i zarządami wojewódzkimi Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP;
2. kontynuowanie prac redakcyjnych nad wydaniem monografii „Dzieje zawodowych straży pożarnych w Polsce”;
3. organizowanie Festynu Strażackiego na Stadionie Narodowym na łączną kwotę 404 875, 65 PLN.
4. współpraca w przygotowaniu wydania monografii poświęconej
20-leciu Państwowej Straży Pożarnej,
5. współdziałanie z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej
w realizacji obchodów 20-lecia Państwowej Straży Pożarnej.
- Praca w komitecie organizacyjnym obchodów jubileuszu,
sfinansowano organizację Konferencji 20 lat PSP w Częstochowie
w kwocie 71 437 PLN.
6. Organizacja we współpracy z Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Łodzi - I Halowych Mistrzostw Polski w Ratownictwie
Wysokościowym- wydano kwotę 26 727 PLN.
7. Organizacja - na podstawie porozumienia z Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej - 100-lecia Przeglądu Pożarniczego.
8. Zorganizowanie akcji pomocy dla strażaków w Bośni, przekazanie sprzętu specjalistycznego.
9. Przekazano 2000 PLN Oddziałowi Wojewódzkiemu ZOSP RP na działalność statutową w tym 1000 PLN z przeznaczeniem na VI Wojewódzkie Zawody Sportowo-Pożarnicze Młodzieżowych Drużyn.
10.Zakupiono 10 tabletów dla Centralnej Szkoły PSP w Częstochowie za kwotę 11 584 PLN.
11. Przekazano Komendzie Wojewódzkiej w Warszawie samochód szkoleniowy Melex o wartości początkowej 49 955 PLN.
12. Zakup agregatu prądowego dla OSP Kwapinka gm. Raciechowice o wartości -3024,86 PLN.
13. Dofinansowano kwotą 2000 PLN szkolenia doskonalające prezesów gminnych i miejsko-gminnych i komendantów ZOSP RP oraz organizację powiatowych zawodów sportowo-pożarniczych Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych.
14. Przekazano dla OSP w Seligowie mundur strażacki .
15. Ufundowanie stypendium dla wyróżnionego podchorążego SGSP
o wartości 2000 PLN
16. Dofinansowano kwotą 1000 PLN zakup hełmów dla OSP w Mszalnicy
17. Zakupiono 6 latarek do hełmów strażackich dla OSP Czatolin o wartości 950PLN.
18. Zakup 11 zestawów toreb ratowniczych PSP R-1 dla OSP na łączną kwotę 30373 PLN.
19. Nie dla czadu– udział Fundacji w tym programie; druk i dystrybucja 150 000 ulotek o wartości 5658 PLN oraz nieodpłatne przekazanie
850 detektorów czadu.
20. Dofinansowano kwotą 1 500 PLN publikację Monografia toruńskiej straży pożarnej
21. Przekazano kwotę 2 000 PLN ZOSP RP w Brodnicy z przeznaczeniem na organizację Turnieju Wiedzy Pożarniczej i zgrupowania KSRG.
22. Przekazano łącznie kwotę 9 000 PLN dla ZOSP RP z przeznaczeniem na organizację X Mistrzostw Strażaków Ratowników, Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej oraz organizację koncertu Bohaterom Powstania Warszawskiego Strażacy oraz ufundowanie nagrody w konkursie radiowym.
23. Przekazano KM PSP w Radomiu w formie darowizn rzeczowych na łączną kwotę 24 333 PLN paski, gry edukacyjne Zostań Strażakiem, sprzęt komputerowy, stroje sportowe oraz sfinansowano kwotą
3999 PLN druk edukacyjnego, promującego numery alarmowe kalendarza.
24. Sfinansowano zakup lub przekazano KP PSP w Kozienicach w formie darowizn rzeczowych na łączną kwotę 5 805 PLN odżywki dla reprezentantów w sporcie pożarniczym, wyżywienie dla uczestników VII Turnieju 4 wspinalni w Drabinie Hakowej 2012, gry edukacyjne Zostań Strażakiem, koszulki dla uczestników zawodów.
25. Zakupiono dla strażaków z JRG 4 w Warszawie atlas treningowy o wartości 5 200 PLN.
26. Sfinansowano zakup materiałów promocyjno-reklamowych w kwocie 3 250 PLN dla Centralnego Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach.
27. Zakupiono dla Komendy Głównej PSP za kwotę 4 132 PLN stroje sportowe dla sędziów w sporcie pożarniczym.
28. Przekazano OW ZOSP RP woj. zachodniopomorskiego z przeznaczeniem na organizację XXII Międzynarodowych Mistrzostw Polski Strażaków Płetwonurków kwotę 2 000 PLN.
29. Dofinansowano kwotą 1 500 PLN remont samochodu logistycznego będącego własnością ZOSP RP w Braniewie.
30. Zakupiono bilety lotnicze, ubrania sportowe i noclegi za kwotę
13 888 PLN. dla reprezentacji Polski biorącej udział w Mistrzostwach Świata w Sydney
31. Sfinansowano zakup ubrań specjalnych Garda w kwocie 3 750 PLN. dla KP PSP w Brodnicy
32. Przekazano KP PSP w Wąbrzeźnie rękawice Pro-line za kwotę
7 047 PLN.
33. Zakupiono bilety lotnicze, ubrania sportowe i noclegi za kwotę
28 967 PLN. dla reprezentacji Polski biorącej udział w Europejskich Igrzyskach Policjantów i Strażaków na Teneryfie.
34. Sfinansowano na kwotę 4 968 PLN rejs edukacyjny dla młodzieży statkiem z okazji 20-lecia PSP
35. Dofinansowano kwotą 6 435 PLN realizację filmu edukacyjnego „Skok”.
36. Dofinansowano kwotą 2 000 PLN zakup zestawu narzędzi hydraulicznych dla OSP Raciąż.
37. Dofinansowano zakup podręczników w kwocie 500 PLN dla OSP Kunice.
38. Dofinansowano kwotą 1 500 PLN działalność statutową OSP w Szczepańcowej.
39. Dofinansowano kwotą 3 000 PLN zakup sprzętu ratowniczego dla
OSP Nakło.
40. Dofinansowano zakup sprzętu sygnalizacji świetlnej dla OSP w Piasku.
41. Przekazano na realizację celów statutowych Stowarzyszenia Na Rzecz Wszechstronnego Rozwoju Dzieci, Młodzieży i Dorosłych kwotę
2 000 PLN.
42. Przekazano darowiznę w wysokości 1 500 PLN z przeznaczeniem na zakup zestawu PSP-R1 dla OSP Kanigowo.
43. Przekazano darowiznę w wysokości 1 000 PLN dla OSP Białobrzegi z przeznaczeniem na działalność statutową.
44. Sfinansowano zakup narzędzia ratowniczego Hooligan dla OSP w Goręczynie na kwotę 981 PLN.
45. Sfinansowano zakup zestawu PSP R1 dla OSP w Kanigowie na kwotę 6 480 PLN.
46. Przekazano dla KP PSP w Golubiu Dobrzyniu linkę strażacką i szelki bezpieczeństwa , kamizelkę asekuracyjną oraz nasadę do czyszczenia kanałów o wartości 2 893 PLN.
47. Sfinansowano kwotą 7 282 PLN prace remontowe strażnicy w JRG 10 w Łodzi.
48. Zakupiono za kwotę 1 998 PLN zestaw do stabilizacji oraz ograniczania przemieszczania się materiałów niebezpiecznych oraz zabezpieczenie poduszki kierowcy dla OSP Radgoszcz.
49. Zakupiono środek pianotwórczy za kwotę 3 005 PLN dla KP PSP
w Płońsku
50. Sfinansowano zakup detektora gazów w kwocie 2 464 PLN dla OSP
w Wołczynie.
51. Przekazano OSP w Zabrodziu latarki i uchwyty na hełm na kwotę
1 532 PLN.
52. Dofinansowano kwotą 1 231 PLN zakupu prądownicy dla OSP Roztoka.
53. Zakupiono pilarkę i przecinarkę spalinową za kwotę 8 478 PLN dla
KP PSP w Wołominie
Złożono 3 wnioski do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o dofinansowanie szkoleń z zakresu ratownictwa chemicznego dla ratowników
z Ukrainy oraz Mołdawii.
W sumie na działalność statutową w okresie sprawozdawczym
Fundacja wydatkowała kwotę 830 900,74 PLN, z tego:
1) dla PSP 562 178,50 PLN,
2) dla OSP 180 930,86 PLN,
3) na inną działalność statutową 87 791,38 PLN.
W zakresie działalności gospodarczej:
1. ekspertyzy, opinie i opracowania z zakresu ochrony przeciwpożarowej, w tym kompleksowe zabezpieczenie przeciwpożarowe budowy i przygotowanie materiałów do odbioru Stadionu Narodowego w Warszawie,
2. przygotowanie we współpracy z Niemieckim Stowarzyszeniem Strażaków materiałów szkoleniowych dla pracowników branży Hotelowej.
3. Podjęcie inicjatywy przyznawania hotelom kategorii „Bezpieczny Hotel” we współpracy z Niemieckim Stowarzyszeniem Strażaków.
4. Zorganizowanie prezentacji sprzętu ratowniczego podczas centralnej uroczystości obchodów 20-lecia PSP w Częstochowie
5. Opracowanie i przeprowadzenie testów programu komputerowego systemu ewidencji czasu służby strażaków.
6. Zorganizowanie prezentacji sprzętu ratowniczego podczas Festynu Strażackiego na Stadionie Narodowym,
7. Zaprojektowanie, wykonanie i dystrybucja materiałów okolicznościowych 20-lecia PSP (medale i certyfikaty, ręczniki, smycze, opaski odblaskowe, długopisy, dyplomy, karty z pojazdami strażackimi).
8. wydawanie periodyków, książek, broszur i kalendarzy a w szczególności monografii „20 lat PSP” oraz album 100 lat Przeglądu Pożarniczego oraz we współpracy z SGSP czterojęzycznego słownika ratowniczego na Euro 2012.
9. organizowanie cyklu pięciu szkoleń z zakresu ratownictwa chemicznego dla strażaków woj. mazowieckiego.
10. Organizowanie wypoczynku i rekreacji dla strażaków woj. mazowieckiego w Kręsku
W 2012 r. odbyło się 10 posiedzeń Zarządu Fundacji.
Członkowie Zarządu Fundacji za swoją działalność statutową w 2012 r. nie pobierali wynagrodzenia.
Zgodnie z uchwałą Rady Fundacji wypłacono wynagrodzenia trzem członkom Zarządu za prowadzenie spraw związanych z działalnością gospodarczą Fundacji w 2012 r., w łącznej wysokości 111 900 PLN brutto.
Na 31.12.2012 r. w Fundacji zatrudnione były:
1) pracownik obsługi biura – 1 etat,
2) księgowa – 1 etat,
Średnioroczne zatrudnienie wynosi 2 osoby w przeliczeniu na pełne etaty.
Łączne wynagrodzenia zasadnicze wypłacone zatrudnionym pracownikom wyniosły 59 187,86 PLN. W 2012 wypłacono 11 130,46 PLN premii pracownikom. Nie zatrudniano osób wyłącznie w działalności gospodarczej.
Wynagrodzenia wypłacone z tytułu umów zlecenia wyniosły 166 427,98 PLN, a z tytułu umów o dzieło 31 060,00 PLN, honorariów autorskich 76 642,00 PLN.
Nie udzielono pożyczek.
Lokaty bankowe w ING Banku Śląskim Oddział Warszawa na koniec grudnia 2012 r. wyniosły 551 382,06 PLN.
Środki na rachunku bieżącym w banku ING Bank Śląski 116 058,51 PLN,
na wyodrębnionym rachunku środków statutowych 19 629,44 PLN.
Obligacji, akcji i udziałów spółek Fundacja w roku sprawozdawczym nie nabywała. Fundacja nie nabywała nieruchomości.
W 2012 roku Fundacja nie realizowała zadań zleconych przez podmioty państwowe i samorządowe.
Wartość aktywów 1 298 876,30 PLN, a zobowiązań 159 191,12 PLN,
w tym zobowiązania podatkowe 32 508,84 PLN.
Fundacja składa następujące deklaracje podatkowe: CIT 2, VAT 7, PIT 4, PIT 8A, DRA (ZUS) oraz rocznie CIT 8. Zobowiązania podatkowe są regulowane terminowo.
W okresie sprawozdawczym nie były przeprowadzane kontrole.
Załączniki do sprawozdania:
1) Zestawienie świadczeń Fundacji na rzecz edukacji i ratownictwa.
2) Rachunek zysków i strat.
3) Bilans.
Przedkładane sprawozdanie zostało przyjęte przez Zarząd Fundacji na posiedzeniu w dniu marca 2013 r.
JanuszJędrzejczyk – prezes zarządu, .................................
Tadeusz Głowacki – wiceprezes zarządu, .................................
Andrzej Krupnik –członek zarządu .................................
Stanisław, Marian Mazur – członek zarządu .................................
Warszawa, marca 2013 r.
Wydatki statutowe w latach 2001 – 2012
Lp. |
Rok |
Kwota w PLN |
1 |
2001 |
225 057 |
2 |
2002 |
175 974 |
3 |
2003 |
630 258 |
4 |
2004 |
677 307 |
5 |
2005 |
1 760 502 |
6 |
2006 |
457 446 |
7 |
2007 |
274 000 |
8 |
2008 |
212 780 |
9 |
2009 |
212 238 |
10 |
2010 |
328 218 |
11 |
2011 |
295 448 |
12 |
2012 |
830 900 |
|
Razem: |
6 080 255 |
Darowizny otrzymane latach 2001 – 2012
Lp. |
Rok |
Kwota w PLN |
1 |
2001 |
70 559 |
2 |
2002 |
131 502 |
3 |
2003 |
115 500 |
4 |
2004 |
575 600 |
5 |
2005 |
1 252 448 |
6 |
2006 |
217 225 |
7 |
2007 |
122 310 |
8 |
2008 |
25 400 |
9 |
2009 |
111 736 |
10 |
2010 |
104 700 |
11 |
2011 |
265 806 |
12 |
2012 |
198 584 |
|
Razem: |
3 191 370 |
Wyniki działalności statutowej Fundacji
w latach 2001 - 2012
Opis |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Razem |
Wydatki statutowe |
225 057 |
175 974 |
630 258 |
677 307 |
1 760 502 |
457 446 |
274 128 |
212 779 |
212 238 |
328 218 |
295 448 |
830 900 |
6 080 255 |
Darowizny |
70 559 |
131 502 |
115 500 |
575 600 |
1 252 448 |
217 225 |
122 310 |
25 400 |
111 736 |
104 700 |
265 806 |
198 584 |
3 191 370 |
Zysk z działalności gospodarczej |
275 302 |
371 798 |
580 691 |
900 236 |
462 291 |
711 826 |
336 511 |
448 645 |
419 043 |
298 671 |
861 650 |
770 816 |
6 437 480 |
Nawiązki sądowe |
|
|
|
|
46 355 |
59 640 |
80 487 |
59 800 |
54 140 |
56 266 |
75 760 |
22 190 |
454 638 |
1% podatku |
|
|
|
|
10 463 |
12 840 |
9 725 |
16 627 |
11 031 |
16 781 |
14 715 |
12 162 |
104 344 |